A mai harmincasok felelősen és tudatosan döntenek pénzügyi kérdésekben, kiemelten fontos számukra, hogy legyen megtakarításuk, de rendszeresen megtakarítani csak 23 százalékuk tud, négy harmincasból egynek pedig egyáltalán nem sikerül félretennie. A saját ingatlan az egyik legfontosabb befektetési forma, és óriási presztízsértékkel is bír a harmincasok körében.

Kihívások és feladatok sokasága jellemzi a 30-39 közötti éveket, mert ilyenkor kell a nyugodt jövőt megalapozni – vélik a generáció tagjai az UniCredit Bank és a Scale Research reprezentatív kutatása szerint. Úgy érzik, ezekben az években már nem lehet megúszni, hogy felelősséget vállaljanak tetteikért, és meg kell birkózniuk a legfontosabb életesemények – karrier, családalapítás, gyermek születése – miatt rájuk nehezedő társadalmi nyomással.

A kutatás többek között azt vizsgálta, milyen pénzügyi, gazdasági ismeretekkel rendelkeznek, és milyen kihívásokkal küzdenek a mai harmincévesek; döntéseik mennyire tudatosak, kitől fogadnak el tanácsot, ha bizonytalanok, és mennyire használják a digitális és fintech megoldásokat a mindennapokban.

Hónapról hónapra él a generáció negyede

Az öngondoskodás és megtakarítás erősen összefügg a generáció pénzügyi tudatosságának erősödésével – saját bevallásuk szerint kivétel nélkül mindenki igyekszik megtakarítani, és negyvenes éveire megalapozni az anyagi biztonságot, a kutatás számai ezzel szemben megdöbbentők. A 30-as generációnak csupán a 23%-a tud rendszeresen félretenni, egyharmada csak esetenként tartalékol, egynegyedének viszont egyáltalán nincsenek megtakarításai. A megkérdezettek szerint nehéz félretenni, mert folyamatos és pontos tervezést, illetve nagy önuralmat igényel akár napi szinten is.  A megtakarítással bírók fele komolyabb összeg tartalékolására is képes, 50%-uk azonban a havi jövedelméből csak 30 ezer forint alatti összeget tud rendszeresen félretenni.

Egymillió forint alatt csak vésztartalékként tekintenek félretett pénzükre, a valós megtakarítás szerintük egymillió felett kezdődik. Magasabb a rendszeres megtakarítás aránya a férfiak, a diplomások, valamint a már családos, saját otthonnal bíró harmincasok körében. A megspórolt pénzt elsősorban biztonsági tartalékként, lakásfelújítási célra vagy a gyermekek számára gyűjtik a korosztály tagjai. A legnépszerűbb befektetési formák a különböző nyugdíj-előtakarékossági megoldások, a megtakarítások (pl. részvények, állampapírok, befektetési alapok), valamint saját ingatlan vásárlása.

Saját ingatlanra hajt szinte minden harmincas

A megkérdezettek 57%-a saját ingatlanban él, és akinek még nincs, azok közül 10-ből 9-en vágynak saját lakásra. A saját ingatlannal rendelkezők aránya magasabb a házas, gyerekes, teljes állásban dolgozó, szellemi munkát végző, diplomás harmincasok körében. Ők önkifejezésük részeként tekintenek az ingatlanra, és anyagilag kedvezőbbnek tartják az albérlettel szemben.

Amíg más európai országokban a fiatalok többsége inkább a lakásbérlést preferálja, addig Magyarországon a saját ingatlannak még mindig rendkívül magas presztízsértéke van. A generációnak csak 14%-a érvel a saját lakás ellen: az ingatlanvásárlás szerintük lehorgonyozza, röghöz köti a tőkéjüket, és akadályozza az esetleges külföldi munkavállalást – jellemzően vezető beosztásban dolgozó, (nem ingatlan) befektetéssel rendelkező férfiak gondolják így.

Az autó- és ingatlanvásárlás a fő hitelcél

A hitelezés szinte elkerülhetetlen egy-egy nagyobb terv vagy cél megvalósításához, a bankok pedig szükséges szereplői a generáció boldogulásának – vallják azok a megkérdezettek, akik rendelkeznek hitellel, és pozitív tapasztalat érte őket a hitelfelvétel során, illetve ha a hitellel egy régóta dédelgetett tervük, céljuk, vágyuk válhatott valóra. A harmincasok igen tudatosak a hitelfelvétel terén is – kerülik a fogyasztói vagy élvezeti cikkekre és az utazásra felvehető hitelt, helyette leginkább ingatlan- vagy autóvásárlás céljából nyúlnak ehhez a megoldáshoz.

nők jobban félnek a hitelfelvételtől, a férfiak – főleg a diplomás réteg – sokkal magabiztosabbak, jártasabbak a témában. Kivételt képez a nem családos, még a bulizásnak, utazásnak élő hedonista harmincas férfiak jelentős létszámú csoportja, akik ahogy párkapcsolatilag, úgy ingatlannal és hitellel sem szeretnék még lekötni magukat.

Az online bankolás egyszerű, innovatív és kényelmes is

fintech megoldások ismertsége változó a harmincasok körében. A legnépszerűbb eszközként a PayPal-fizetést említik, ezzel szinte mindannyian találkoztak már, ezt azonban jelentősen lemaradva követi a BitCoin, a Simple és a Revolut, amelyeket még kevesen ismernek. A bankok különböző applikációit, valamint az online bankolást innovatív megoldásnak tartják, szívesen és bizalommal használják, mert egyszerűséget és kényelmet hoz az életükbe.

Ugyanakkor a kriptovalutákkal szemben egyelőre nagy a bizalmatlanság. A korosztály egy részének az online bankolással, sőt, alkalmanként még a kártyás fizetéssel is akadnak averziói, ők még mindig a készpénzt tartják értékesebbnek és megbízhatóbbnak. A harmincasok ugyanakkor érzik, hogy előbb-utóbb el kell majd sajátítaniuk a fintech megoldásokkal kapcsolatos tudást, mert meggyőződésük szerint, a globális trendek és döntések miatt azok 10-15 év múlva szerves részét képezik majd a pénzügyi rendszereknek.

Pénzügyi döntésekben a generáció negyede csak magára hallgat 

A harmincas generáció egy részét bizonytalanság és bizalmatlanság jellemzi a pénzügyek területén. A párjától, házastársától jellemzően mindenki kér tanácsot, és a célok megtervezése is közösen zajlik. A harmincasok között sokan az adott téma szakértőjét (független pénzügyi vagy banki tanácsadót) tekintik hiteles és megbízható információforrásnak, de a megkérdezettek 29%-a senkitől nem fogad el tanácsot, ha pénzügyekről kell döntenie. 

A kutatásról

A 30-asok élethelyzetének feltérképezése az UniCredit Bank és a Scale Research nagymintás, reprezentatív online kutatása alapján készült. A 30. évfordulóját idén ünneplő UniCredit Bank a jubileumi évében a 30-as korosztály objektív életkörülményei mellett a szubjektív értékek, félelmek, jövőképek feltárását tűzte ki célul, és kísérletet tett annak meghatározására, hogy milyen egyedi értéket tulajdonítanak a 30-asok saját generációjuknak.

Tetszett a cikk?
Ne felejtsétek el megosztani! Köszönjük!

BANKÁR MAGAZIN A KÖZÖSSÉGI MÉDIÁBAN
Facebook CSOPORTUNKBAN szakmai témákat vitatunk meg, Facebook OLDALUNKON pedig értesülhetsz a legfrissebb hírekről. Kövesd a Bankár Magazint a közösségi média oldalakon is!