A gazdasági válságok bírnak néhány jellegzetes, látványos kísérő elemmel: komor jóslatokba bocsátkozó elemzőkkel, drámai bejelentésekkel, tőzsdei mélyrepüléssel, aggodalmas képet vágó politikusokkal, a negyedéves adatokat árgus szemmel figyelő és értelmező szakértőkkel. Az elemzők és vezetők hónapról hónapra a visszaesésre készítik a nyilvánosságot, ami azonban csak nem akar egyelőre eljönni. Mit tegyen most egy vállalkozás, amelyik túl akarja élni a következő válságot?
Az érem két oldala
Alapvetően két szituációt érdemes megkülönböztetni – mondja Szabó Péter, a Sberbank KKV-területének vezetője -, amikor egy vállalkozás rendelkezik hitellel, illetve ha nincs jelenleg hiteltartozása.
Ezek eltérő stratégiát követelnek a cégektől.
Ne dőljön be a forró pénznek!
A szakértő szerint a legelső tanács, hogy a hitelfinanszírozás kapcsán most érdemes önmérsékletet tartani és nem szabad bedőlni a forró pénz ígéretének.
- Forró pénz alatt azokat a laza kondíciókkal kihelyezett, alacsony fedezettséggel bíró, egyben általában akciós, alacsony kamatú hiteleket hívják, amely rendkívül csábító lehet a vállalkozásoknak a céljaik gyors eléréséhez.
- Ugyanakkor erre a konstrukcióra jellemző leginkább az is, hogy ezeket szigorítják első körben a hitelintézetek egy esetleges visszaesés bekövetkeztekor, így az érintett cég hirtelen nehezebb helyzetben találhatja magát.
A hitelfelvétel írott és íratlan törvényei
Érdemes tehát most különösen figyelni a hitelfelvétel írott és íratlan törvényeire, tanácsolja a Sberbank szakértője.
- Vagyis legyen magas a hitel fedezetének és az önerőnek az aránya, valamint bírjon a vállalkozás úgynevezett pufferrel is.
- Ugyanilyen fontos, hogy az igénylési folyamat során alaposan át kell nézni a szerződéses feltételeket, és mindenekelőtt fixált törlesztőrészletű konstrukcióban érdemes gondolkodni, hogy a terhek kiszámíthatók, a recesszió esetén is vállalhatók maradjanak.
KORÁBBAN ÍRTUK
Sberbank: Több éves távlatban akár 340-350 forint is lehet az Euro árfolyama
Projektfinanszírozás: Okosraktárakat használnak a webshopok
A válság a kiemelkedés lehetőségét is magában hordozza, de nem mindenkinek
Kedvezőbb a helyzete annak a cégnek, aki az elmúlt évek konjunktúrájának eredményeként most nem rendelkezik tartozással. Ahhoz azonban, hogy a vállalkozás egy válság során is folyamatosan fizetni tudja a béreket, fenntartsa a termelését, esetleg a piaci viszonyok átrendeződését ki tudja használni piacnyeréssel, új piacra lépéssel, tartalékot kell képeznie. Ennek jó módja a hitelfelvétel, ami ráadásul még egy előnyt biztosít a vállalkozásnak:
A válság során fokozottan érvényes az a gazdasági axióma, hogy Cash is King
– mondja Szabó Péter, amit magyarul úgy fordíthatunk: a készpénz az úr.
Ez annyit jelent, hogy az azonnal rendelkezésre álló forrással kedvezőbb körülmények között tud hozzájutni a javakhoz a hányattatott piacon egy vállalkozás, kvázi olcsóbban vásárolhat készpénzzel.
A válság mindig a kiemelkedés ígéretét is magában hordozza annak, aki készen áll. Erre érdemes előzetesen tartalékot képezni.
– mondta a Sberbank szakértője.