A kötelező banki adategyeztetés újra és újra kitolt határideje csütörtökön jár le. A bankok a jogszabályok szerint október 31-én zárolni fogják a nem azonosított ügyfelek számláiról a kifizetéseket, amíg az ügyfél nem azonosítja magát. Nem csak a bankszámlák esetében, hanem a biztosítóknál, önkéntes nyugdíjpénztáraknál és önkéntes egészségpénztáraknál vezetett számlákkal kapcsolatban is kell adatot egyeztetni azoknak, akik 2017 előtt lettek ügyfelek és azóta egyszer sem frissültek az adataik.

A bankoknak nem csak általános kampányban, hanem közvetlenül is kellett értesítenie azokat az ügyfeleket, akik még nem egyeztették adataikat és nem történt meg az átvilágítás. Szeptember elején még arról szóltak a hírek, hogy a lakossági ügyfelek 5 százaléka tartozik ebbe a kategóriába. A Bank360 viszont most utánajárt, hogy mi a helyzet néhány órával a határidő lejárta előtt.

Bár konkrét számokat nem közölt, az OTP Bank válaszában elmondta, hogy a tájékoztatás bankfiókokban, a papír alapú (értesítő, számlakivonat) és elektronikus (weboldal, e-mail, internetbank, telefon) csatornákon is megtörténik, de az OTP Bank minden olyan ügyfelének különböző csatornákon közvetlen értesítést is küldött (levél, email, SMS) aki az adategyeztetésben érintett. 

Az MKB Bank elárulta, mindössze az ügyfelek 1 százalékánál nem történt még meg az azonosítás, de bíznak benne, hogy a határidő végéig ez náluk is lezajlik. A Raiffeisen Bank tájékoztatása szerint a bank ügyfeleinek döntő része az adategyeztetést már az eredeti határidő előtt elvégezte. A nyár folyamán és még októberben is zajlott az érintett ügyfelek újbóli értesítése különféle csatornákon. 

Valószínűleg a Budapest Bank volt az egyetlen pénzintézet, amelyik tényleg komolyan vette a jogszabályban megadott feladatot: az ügyfeleket nem érinti az újraazonosítási kampány, mivel a jogszabály által megkövetelt adatokat a korábban lefolytatott ügyfél-azonosítási folyamat során rögzítették.

A K&H Bank ügyfeleinek elsöprő többsége is nyugodtan alhat: a bank tájékoztatása szerint kevesebb, mint egy százalék a még nem azonosított ügyfelek aránya. A CIB Banknál ugyanakkor ez az arány már 5 százalék. 

Az Erste Banknál elenyésző volt az újraazonosítatlan ügyfelek száma. Az október 31-i módosított határidőig minden olyan ügyfele adategyeztetésével végez, akivel a pénzintézetnek aktív, élő kapcsolata van – tájékoztatta a Bank360-at a bank. 

A Takarékbank igen nagy számokról beszélt: még mindig százezres nagyságrendben nem tettek eleget ügyfelek törvényi kötelezettségüknek, bár a bank aktívan dolgozott, hogy ez ne így legyen. Tapasztalatuk szerint a netbankot, a bankkártyájukat aktívan használó ügyfelek körében lényegesen kisebb azok aránya, akik még nem tettek eleget kötelezettségüknek. Pontos számot nem tudtak mondani, mert a helyzet óráról órára változik, de közlésük szerint a Takarék Csoport az utolsó napokban is mindent megtesz a tájékoztatásért és a bankcsoport egyes tagjainál telefonon keresik az ügyfeleket. Arra is készen állnak, hogy a novembertől egységes Takarékbankban fogadják az ügyfeleket, akik számlavezető fiókjukban tudják az azonosítás után kérelmezni a zárolt számlájuk feloldását.

A Sberbank szűk válaszadási határidőre hivatkozva nem közölt adatokat, az UniCredit Bank és a Gránit Bank pedig nem válaszolt a szakportál érdeklődésére.

Forrás: Bank360.hu

Tetszett a cikk?
Ne felejtsétek el megosztani! Köszönjük!

BANKÁR MAGAZIN A KÖZÖSSÉGI MÉDIÁBAN
Facebook CSOPORTUNKBAN szakmai témákat vitatunk meg, Facebook OLDALUNKON pedig értesülhetsz a legfrissebb hírekről. Kövesd a Bankár Magazint a közösségi média oldalakon is!